Pracownia EEG 2: Różnice pomiędzy wersjami

Z Brain-wiki
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 4: Linia 4:
 
Zajęcia odbywają się w sali 4.59 w budynku Pasteura 5.  
 
Zajęcia odbywają się w sali 4.59 w budynku Pasteura 5.  
  
* we wtorki w godz. 10:30 - 13:45
+
* we wtorki w godz. 10.15 - 13:45
* w środy w godz. 13:15 - 16:30
+
* w środy w godz. 13:30 - 16:30
  
 
<b>Uwaga:</b> ze względu na logiczny poniedziałek w dniu 02.10.2024 zajęcia z Pracowni EEG się nie odbywają.  
 
<b>Uwaga:</b> ze względu na logiczny poniedziałek w dniu 02.10.2024 zajęcia z Pracowni EEG się nie odbywają.  
 +
 +
==Cele przedmiotu==
 +
 +
W trakcie naszych wartszatów chcielibyśmy Panstwu przybliżyć następujące kwestie: 
 +
 +
# charakterystykę sygnału EEG - czym charakteryzuje się prawidłowo zarejestrowany sygnał EEG, jakie ma właściwości
 +
# jak zebrać prawidłowo EEG - po naszym kursie nabędą Państwo umiejętność rejestracji EEG
 +
# charakterystyki podstawowych metod analizy sygnału EEG, ze zrozumieniem ich wad i zalet, wymagań, oraz zmienności wyników między osobami.
 +
# jakie narzędzia informatyczne mogą Panstwo spotkac w labie EEG (Psychopy, SVAROG)
 +
# podstawowych zjawisk z psychofizjologii w kontekście procesów poznawczych oraz ich interpretacji fizjologicznych
 +
 +
CZEGO NIE UCZYMY: obsługi przeglądarek sygnału, obsługi toolboxów - nasz kurs ma na celu zrozumienie metod i charakterystyki badanych zjawisk a nie obsługi konkretnego środowiska.
 +
  
 
==Materiały==
 
==Materiały==
#[[Pracownia_EEG/EEG_spoczynkowe|EEG spoczynkowe, artefakty ]]
+
#[[Pracownia_EEG 2/Wprowadzenie do Psychopy|Wprowadzenie do Psychopy]]
#[[Pracownia_EEG/EEG_wlasnosci_EEG_spoczynkowego|Własności EEG spoczynkowego: funkcja autokorelacji i widmo]]  
+
#[[Pracownia_EEG 2/Krótkie przypomnienie z anatomii i funkcji mózgu|Krótkie przypomnienie z anatomii i funkcji mózgu]]
#[[Pracownia_EEG/Potencjały_wywołane|Potencjały wywołane]]
+
#[[Pracownia_EEG 2/EEG_spoczynkowe|EEG spoczynkowe, artefakty ]]
#[[Pracownia_EEG/SSVEP_1|SSVEP]]
+
#[[Pracownia_EEG 2/Potencjały_wywołane|Potencjały wywołane]]
#[[Pracownia_EEG/AR_1|Widmowa analiza parametryczna]]
+
#[[Pracownia_EEG 2/SSVEP_1|SSVEP]]
<!--#[[Pracownia_EEG/analiza_obrazu|Wstęp do analizy obrazu]]
+
#[[Pracownia_EEG 2/EEG_wlasności_EEG_spoczynkowego|Własności EEG spoczynkowego: funkcja autokorelacji i widmo]]  
-->#[[Pracownia_EEG/ERDS_2|Wprowadzenie do metod czas-częstość]]
+
#[[Pracownia_EEG 2/AR_1|Widmowa analiza parametryczna]]
#[[Pracownia_EEG/ERDS|Synchronizacja i desynchronizacja sygnału EEG związana z bodźcem]]
+
#[[Pracownia_EEG 2/ERDS_2|Wprowadzenie do metod czas-częstość]]
<!--#[[Pracownia_EEG/Zagadnienia_dodatkowe|Zagadnienia dodatkowe]]
+
#[[Pracownia_EEG 2/ERDS|Synchronizacja i desynchronizacja sygnału EEG związana z bodźcem]]
-->
+
#[[Pracownia_EEG 2/Projekt|Projekt]]
 +
 
 
Autorzy: dr hab. Maciej Kamiński,
 
Autorzy: dr hab. Maciej Kamiński,
 
dr Rafał Kuś,
 
dr Rafał Kuś,
dr hab. Jarosław Żygierewicz
+
dr hab. Jarosław Żygierewicz,
 
dr Anna Duszyk-Bogorodzka
 
dr Anna Duszyk-Bogorodzka
  
<!--==Zasady zaliczenia pracowni==
+
==Zasady zaliczenia pracowni==
 
Materiał zajęć jest podzielony na bloki tematyczne. W każdym bloku studenci mają do wykonania zestaw ćwiczeń.  
 
Materiał zajęć jest podzielony na bloki tematyczne. W każdym bloku studenci mają do wykonania zestaw ćwiczeń.  
 
Zaliczenie bloku ma dwa elementy:
 
Zaliczenie bloku ma dwa elementy:
  
* prezentacja - każda osoba z grupy przygotowuje prezentację dotyczącą jednego zagadnienia losowanego spośród występujących w danym bloku tematycznym.
+
* uzupełnienie krótkich raportów po wskazanych blokach.  
 
+
* wykonanie projektu i zaprezentowanie wyników
* raport - krótki opis wykonanego ćwiczenia przygotowany według załączonego wzorca. Każda osoba opisuje ćwiczenie, które wcześniej prezentowała. Termin złożenia raportu jest do tygodnia po prezentacji.
+
* obecność obowiązkowa, możliwe dwie nieobeności nieusprawideliwione.  
 
 
=== Terminy prezentacji ===
 
Prezentacje z pierwszej części ćwiczeń odbędą się na zajęciach we wtorek 14.11.2023 i w środę 22.11.2023.
 
 
 
Zagadnienia do omówienia:
 
 
 
# Charakterystyka artefaktów w sygnale EEG.
 
# Funkcja autokowariancji i autokorelacji dla sygnałów z oczu otwartych i zamkniętych, omówienie różnic między nimi. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach.
 
# Korelacje wzajemne dla sygnałów z oczu otwartych i zamkniętych, omówienie różnic między nimi. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach.
 
# Omówienie statystyki służącej do oceny istotności korelacji, wyniki.
 
# Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 0-40 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego.
 
# Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 8-12 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego.
 
# Omówienie zadania 5.
 
 
 
Tematy:<br>
 
# Artefakty, funkcje kowariancji i korelacji własnej i wzajemnej, właściwości. Przykładowe wyniki dla danych z oczu otwartych i zamkniętych, filtrowanych i niefiltrowanych.
 
# Macierz korelacji wybranych kanałów EEG w różnych sytuacjach. Statystyka do oceny istotności wyników. Oszacowanie opóźnienia.
 
# Związek korelacji z widmem. Macierz gęstości widmowych wybranych kanałów EEG. Amplituda i faza. Porównanie z widmem Welcha. Oszacowanie opóźnienia z przesunięcia fazowego.
 
<br><br>
 
Prezentacje z drugiej części ćwiczeń odbędą się na zajęciach we wtorek 06.12.2022.<br>
 
Tematy:<br>
 
# Sygnały symulowane — uśrednianie w modelu addytywnym i z fluktuacją latencji. Wpływ referencji na amplitudę P300
 
# Omówienie metod statystycznych (resamplingowej i analitycznej). Porównanie estymowania amplitudy P100 a istotność statystyczna.
 
# Sygnały symulowane — uśrednianie z resetem fazy. Wpływ filtrów. Usuwanie artefaktów ręcznie lub za pomocą progu.
 
<br><br>
 
Prezentacje z trzeciej części ćwiczeń odbędą się na zajęciach we wtorek 10.01.2023.<br>
 
Tematy:<br>
 
# Omówienie trzech metod estymacji widma sygnałów SSVEP
 
# Zbieranie danych SSVEP. Krzywa odpowiedzi SSVEP w zależności od częstości
 
# Transformacja Hilberta. Zastosowanie do sygnałów rzeczywistych.
 
 
 
Prezentacje z drugiej części ćwiczeń będą polegały na wybraniu do omówienia przez każdą osobę jednego tematu z części symulacyjnej i części eksperymentalnej.  
 
 
 
Zagadnienia do części symulacyjnej:
 
 
 
# Uśrednianie w modelu addytywnym: sygnał + szum.
 
# Uśrednianie w modelu addytywnym: sygnał + szum + niezależna czynność rytmiczna.
 
# Uśrednianie w modelu z resetem fazy.
 
# Uśrednianie potencjału z fluktuacją latencji.
 
# Wpływ filtrów.
 
 
 
Zagadnienia do części eksperymentalnej:
 
 
 
# Zależność załamków potencjałów wzrokowych od intensywności bodźca.
 
# Zależność późnych załamków od uwagi.
 
 
 
===Wskazówki dotyczące przygotowania raportu===
 
Raport przygotowujemy w środowisku LaTex, korzystając z [https://drive.google.com/file/d/173TL7f5-VN83ijjJYPBaiOx96N6nokOb/view?usp=sharing podanego tutaj wzorca].-->
 
 
 
 
 
 
 
=====Wstęp=====
 
W tej sekcji należy krótko opisać czego dotyczą ćwiczenia w danym dziale.
 
W kolejnych sekcjach należy zaprezentować rozwiązania i wyniki otrzymane dla konkretnego zadania.
 
 
 
Ocenie podlegają:
 
* kompletność prezentacji;
 
* czytelność prezentowanych wielkości i zjawisk;
 
* merytoryczna poprawność wypowiedzi.
 
 
 
=====Zadanie 1=====
 
 
 
======Cel zadania======
 
przypomnienie, co i po co było liczone;
 
 
 
======Zestaw pomiarowy======
 
Jaki sprzęt i w jakiej konfiguracji został użyty?
 
======Przeprowadzone pomiary======
 
Parametry pomiarów:
 
*rejestrowane kanały,
 
* montaż,
 
* częstość próbkowania,
 
* zastosowane filtry.
 
 
 
Jaki był paradygmat doświadczenia?
 
 
 
======Obliczenia/Algorytm======
 
jeśli zadanie wymaga napisania programu, należy przedstawić zastosowany algorytm (w punktach lub w postaci schematu)
 
 
 
======Wyniki======
 
Prezentacja wyników powinna uwzględniać:
 
*na co należy zwrócić uwagę w prezentowanych wynikach;
 
* interpretację wykresów.
 
 
 
Część z tych informacji można dołożyć do rysunków w postaci krótkich wyjaśnień.
 
 
 
======Wnioski======
 
Co wynika z zaprezentowanych materiałów.
 
 
 
=====Zadanie 2=====
 
<math>\vdots</math>
 
 
 
=====Udział autorów=====
 
Tu proszę napisać, który z autorów przyłożył się do którego elementu pracy (podlega to weryfikacji przez prowadzącego zajęcia). Ważnym elementem pracy,  poza występującymi bezpośrednio  w raporcie sekcjami, jest implementacja opisywanych metod. W końcowym rozliczeniu pracowni każdy student musi wykazać się istotnym wkładem do każdego z elementów:
 
* przeprowadzenia pomiarów
 
* implementacji metod obliczeniowych
 
* redakcji tekstu
 
 
 
=====Bibliografia=====
 
[1] ....
 
 
 
[2] ....
 
 
 
  
 
===Wskazówki dotyczące przygotowania prezentacji===
 
===Wskazówki dotyczące przygotowania prezentacji===
 
# Wyniki ćwiczeń przedstawiamy w postaci prezentacji komputerowej (OpenOffice, PowerPoint, LibreOffice, Acrobat, itp.); czas trwania &mdash; maksymalnie 15 minut.
 
# Wyniki ćwiczeń przedstawiamy w postaci prezentacji komputerowej (OpenOffice, PowerPoint, LibreOffice, Acrobat, itp.); czas trwania &mdash; maksymalnie 15 minut.
# Należy uwzględnić wyniki uzyskane w ćwiczeniach wskazanych przez prowadzących.<!--wszystkich części ćwiczeń w danym dziale.
+
# Należy uwzględnić wyniki uzyskane w ćwiczeniach wskazanych przez prowadzących.
 
# Należy zadbać o prawidłową postać wykresów, w tym w szczególności:
 
# Należy zadbać o prawidłową postać wykresów, w tym w szczególności:
 
#* obecność opisów osi (w miarę możliwości);
 
#* obecność opisów osi (w miarę możliwości);
 
#* spójne zakresy osi i skalowanie wykresów;
 
#* spójne zakresy osi i skalowanie wykresów;
 
#* właściwy dobór skali (tak, aby uwidocznić najważniejsze rzeczy);
 
#* właściwy dobór skali (tak, aby uwidocznić najważniejsze rzeczy);
#* obecność tytułów i innych podpisów ułatwiających zrozumienie prezentowanych treści.
+
#* obecność tytułów i innych podpisów ułatwiających zrozumienie prezentowanych treści;
 +
#* odpowiedni rozmiar podpisów, aby były widoczne z daleka.
 
# Prezentacja wyników powinna uwzględniać:
 
# Prezentacja wyników powinna uwzględniać:
#* przypomnienie co było liczone (i jak, jeśli trzeba);
+
#* krótko &mdash; przypomnienie co było liczone
 +
#* podstawowe parametry rejestracji danych;
 +
#* krótko &mdash; jak było liczone (jeśli trzeba);
 
#* na co należy zwrócić uwagę w prezentowanych wynikach;
 
#* na co należy zwrócić uwagę w prezentowanych wynikach;
 
#* interpretację wykresów.<br>Część z tych informacji można dołożyć do rysunków w postaci krótkich wyjaśnień.
 
#* interpretację wykresów.<br>Część z tych informacji można dołożyć do rysunków w postaci krótkich wyjaśnień.

Aktualna wersja na dzień 11:14, 16 paź 2024

Pracownia EEG 2

Terminy

Zajęcia odbywają się w sali 4.59 w budynku Pasteura 5.

  • we wtorki w godz. 10.15 - 13:45
  • w środy w godz. 13:30 - 16:30

Uwaga: ze względu na logiczny poniedziałek w dniu 02.10.2024 zajęcia z Pracowni EEG się nie odbywają.

Cele przedmiotu

W trakcie naszych wartszatów chcielibyśmy Panstwu przybliżyć następujące kwestie:

  1. charakterystykę sygnału EEG - czym charakteryzuje się prawidłowo zarejestrowany sygnał EEG, jakie ma właściwości
  2. jak zebrać prawidłowo EEG - po naszym kursie nabędą Państwo umiejętność rejestracji EEG
  3. charakterystyki podstawowych metod analizy sygnału EEG, ze zrozumieniem ich wad i zalet, wymagań, oraz zmienności wyników między osobami.
  4. jakie narzędzia informatyczne mogą Panstwo spotkac w labie EEG (Psychopy, SVAROG)
  5. podstawowych zjawisk z psychofizjologii w kontekście procesów poznawczych oraz ich interpretacji fizjologicznych

CZEGO NIE UCZYMY: obsługi przeglądarek sygnału, obsługi toolboxów - nasz kurs ma na celu zrozumienie metod i charakterystyki badanych zjawisk a nie obsługi konkretnego środowiska.


Materiały

  1. Wprowadzenie do Psychopy
  2. Krótkie przypomnienie z anatomii i funkcji mózgu
  3. EEG spoczynkowe, artefakty
  4. Potencjały wywołane
  5. SSVEP
  6. Własności EEG spoczynkowego: funkcja autokorelacji i widmo
  7. Widmowa analiza parametryczna
  8. Wprowadzenie do metod czas-częstość
  9. Synchronizacja i desynchronizacja sygnału EEG związana z bodźcem
  10. Projekt

Autorzy: dr hab. Maciej Kamiński, dr Rafał Kuś, dr hab. Jarosław Żygierewicz, dr Anna Duszyk-Bogorodzka

Zasady zaliczenia pracowni

Materiał zajęć jest podzielony na bloki tematyczne. W każdym bloku studenci mają do wykonania zestaw ćwiczeń. Zaliczenie bloku ma dwa elementy:

  • uzupełnienie krótkich raportów po wskazanych blokach.
  • wykonanie projektu i zaprezentowanie wyników
  • obecność obowiązkowa, możliwe dwie nieobeności nieusprawideliwione.

Wskazówki dotyczące przygotowania prezentacji

  1. Wyniki ćwiczeń przedstawiamy w postaci prezentacji komputerowej (OpenOffice, PowerPoint, LibreOffice, Acrobat, itp.); czas trwania — maksymalnie 15 minut.
  2. Należy uwzględnić wyniki uzyskane w ćwiczeniach wskazanych przez prowadzących.
  3. Należy zadbać o prawidłową postać wykresów, w tym w szczególności:
    • obecność opisów osi (w miarę możliwości);
    • spójne zakresy osi i skalowanie wykresów;
    • właściwy dobór skali (tak, aby uwidocznić najważniejsze rzeczy);
    • obecność tytułów i innych podpisów ułatwiających zrozumienie prezentowanych treści;
    • odpowiedni rozmiar podpisów, aby były widoczne z daleka.
  4. Prezentacja wyników powinna uwzględniać:
    • krótko — przypomnienie co było liczone
    • podstawowe parametry rejestracji danych;
    • krótko — jak było liczone (jeśli trzeba);
    • na co należy zwrócić uwagę w prezentowanych wynikach;
    • interpretację wykresów.
      Część z tych informacji można dołożyć do rysunków w postaci krótkich wyjaśnień.
  5. Ocenie podlegają:
    • kompletność prezentacji;
    • czytelność prezentowanych wielkości i zjawisk;
    • merytoryczna poprawność wypowiedzi.
  6. Każdy z powyższych elementów prezentacji będzie oceniany w 10-punktowej skali. Punkty zebrane w ciągu semestru będą przekładać się na ocenę końcową.
  7. Wyniki dodatkowe, ponadprogramowe, są mile widziane i mogą skutkować lepszą oceną.