Licencjaty:Wstęp: Różnice pomiędzy wersjami
SuperAdmin (dyskusja | edycje) |
SuperAdmin (dyskusja | edycje) (→Tabele) |
||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 74: | Linia 74: | ||
==Struktura pliku źródłowego== | ==Struktura pliku źródłowego== | ||
− | <source lang = | + | <source lang = latex> |
\documentclass{article} | \documentclass{article} | ||
\usepackage[MeX]{polski} | \usepackage[MeX]{polski} | ||
Linia 96: | Linia 96: | ||
Podzielenie dokumentu na rozdziały, podrozdziały, punkty itd. pomaga czytelnikom lepiej orientować się w tekście. | Podzielenie dokumentu na rozdziały, podrozdziały, punkty itd. pomaga czytelnikom lepiej orientować się w tekście. | ||
W klasie article mamy do dyspozycji następujące instrukcje podziału hierarchicznego: | W klasie article mamy do dyspozycji następujące instrukcje podziału hierarchicznego: | ||
− | <source lang = | + | <source lang = "latex"> |
\section{...} \paragraph{...} | \section{...} \paragraph{...} | ||
\subsection{...} \subparagraph{...} | \subsection{...} \subparagraph{...} | ||
Linia 103: | Linia 103: | ||
W klasie report i book można użyć dwóch dodatkowych instrukcji: | W klasie report i book można użyć dwóch dodatkowych instrukcji: | ||
− | <source lang = | + | <source lang = "latex"> |
\part{...} \chapter{...} | \part{...} \chapter{...} | ||
</source> | </source> | ||
Przy pracy z długimi tekstami pomocne jest dzielenie tekstu na odrębne pliki i włączanie ich poleceniem <tt>\include{plik}</tt> | Przy pracy z długimi tekstami pomocne jest dzielenie tekstu na odrębne pliki i włączanie ich poleceniem <tt>\include{plik}</tt> | ||
+ | |||
==Środowiska== | ==Środowiska== | ||
Wiele instrukcji to środowiska, mające postać: | Wiele instrukcji to środowiska, mające postać: | ||
− | <source lang = | + | <source lang = "latex"> |
\begin{nazwa} | \begin{nazwa} | ||
tekst | tekst | ||
Linia 115: | Linia 116: | ||
</source> | </source> | ||
gdzie nazwa jest nazwa środowiska. Środowiska można zagnieżdżać jedne w drugich: | gdzie nazwa jest nazwa środowiska. Środowiska można zagnieżdżać jedne w drugich: | ||
− | <source lang = | + | <source lang = "latex"> |
\begin{aaa}... | \begin{aaa}... | ||
\begin{bbb}... | \begin{bbb}... | ||
Linia 122: | Linia 123: | ||
</source> | </source> | ||
Niedopuszczalnie jest natomiast „przeplatanie” środowisk: | Niedopuszczalnie jest natomiast „przeplatanie” środowisk: | ||
− | <source lang = | + | <source lang = "latex"> |
\begin{aaa}... | \begin{aaa}... | ||
\begin{bbb}... | \begin{bbb}... | ||
Linia 128: | Linia 129: | ||
\end{bbb} | \end{bbb} | ||
</source> | </source> | ||
+ | |||
==Środowiska do różnych celów== | ==Środowiska do różnych celów== | ||
*Do wyliczeń mamy środowiska: | *Do wyliczeń mamy środowiska: | ||
Linia 140: | Linia 142: | ||
==Numerowanie rysunków, równań, ...== | ==Numerowanie rysunków, równań, ...== | ||
Prace magisterskie zawierają często odniesienia do rysunków, tabel i innych fragmentów tekstu. Do wstawiania odsyłaczy LaTeX udostępnia następujące trzy instrukcje: | Prace magisterskie zawierają często odniesienia do rysunków, tabel i innych fragmentów tekstu. Do wstawiania odsyłaczy LaTeX udostępnia następujące trzy instrukcje: | ||
− | <source lang = | + | <source lang ="latex"> |
\label{etykieta}, \ref{etykieta} i \pageref{etykieta} | \label{etykieta}, \ref{etykieta} i \pageref{etykieta} | ||
</source> | </source> | ||
Linia 149: | Linia 151: | ||
==Wstawianie rysunków i tabel== | ==Wstawianie rysunków i tabel== | ||
===Rysunki=== | ===Rysunki=== | ||
− | <source lang = | + | <source lang ="latex"> |
\begin{figure}[htb] | \begin{figure}[htb] | ||
\centering | \centering | ||
Linia 159: | Linia 161: | ||
Aby to zadziałało trzeba w preambule dopisać | Aby to zadziałało trzeba w preambule dopisać | ||
− | <source lang = | + | <source lang ="latex"> |
\usepackage{graphicx} | \usepackage{graphicx} | ||
\usepackage{epsfig} | \usepackage{epsfig} | ||
Linia 165: | Linia 167: | ||
===Tabele=== | ===Tabele=== | ||
− | <source lang = | + | <source lang ="latex"> |
\begin{table}[htb] | \begin{table}[htb] | ||
\begin{tabular}{|r|l|} \hline | \begin{tabular}{|r|l|} \hline | ||
Linia 178: | Linia 180: | ||
Przykładowa tabela może zaczynać się tak: | Przykładowa tabela może zaczynać się tak: | ||
− | <source lang = | + | <source lang ="latex"> |
\begin{table}[!hbp] (domyślnie[tbp]). | \begin{table}[!hbp] (domyślnie[tbp]). | ||
</source> | </source> |
Aktualna wersja na dzień 17:01, 19 maj 2015
Spis treści
- 1 Proseminarium licencjackie
- 2 Pisanie pracy
- 3 Latex - narzędzie do pisania prac
- 3.1 TeX i LaTeX
- 3.2 Składanie wizualne i logiczne
- 3.3 Zalety LaTeXa
- 3.4 Struktura pliku źródłowego
- 3.5 Co z tym plikiem zrobić?
- 3.6 Klasy dokumentów
- 3.7 Hierarchia tekstu
- 3.8 Środowiska
- 3.9 Środowiska do różnych celów
- 3.10 Numerowanie rysunków, równań, ...
- 3.11 Wstawianie rysunków i tabel
- 3.12 Źródła informacji i programów:
Proseminarium licencjackie
Cel
- nauczyć się głosić seminaria
- dowiedzieć się o nowościach z dziedziny Fizyki Medycznej i Neuroinformatyki
- podyskutować o problemach związanych z pisaniem pracy licencjackiej
Sposób realizacji
- przygotowanie i zaprezentowanie referatu dotyczącego:
- wstępnych wyników uzyskanych w ramach pracy
- przedstawiać wiedzę literaturową stanowiącą wstęp do pracy licencjackiej.
- dyskusja całej grupy dotycząca:
- kwestii merytorycznych
- kwestii sposobu prezentacji
Warunki zaliczenia
- obecność
- wygłoszenie referatu
- udział w dyskusji
- przygotowanie krótkiej prezentacji, na tematy z listy zagadnień egzaminacyjnych
Pisanie pracy
Formalności
- Po zakończeniu prac w ramach pracowni licencjackiej student powinien poprosić promotora o ocenę i przesłanie jej koordynatorowi przedmiotu w USOSie
- Przed złożeniem pracy student musi mieć absolutorium
- Od złożenia pracy do obrony trzeba zarezerwować minimum 2 tygodnie
- Należy 1 egzemplarz pracy wydrukować i załączyć do niego płytkę z wypaloną wersją pracy, a następnie zanieść ten zestaw do dziekanatu
- Elektroniczną wersję pliku z pracą należy umieścić w systemie apd
- Należy ustalić z promotorem i recenzentami w jakiej formie życzą sobie dostać pracę (papierowa -> ustalić standard, elektroniczna)
Co podlega ocenie w pracy licencjackiej
- Czy treść pracy odpowiada tematowi określonemu w tytule?
- Ocena układu pracy, podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez itp.
- Merytoryczna ocena
- Czy i w jakim zakresie praca stanowi nowe ujęcie
- Charakterystyka doboru i wykorzystania źródeł
- Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy,odsyłacze)
- Sposób wykorzystania pracy (publikacja, udostępnienie instytucjom, materiał źródłowy)
- Inne uwagi
- Pracę oceniam jako
Struktura pracy
- Przykłady prac bardzo dobrych
- Błędy, których należy unikać:
- Wyniki jako zestaw tabel i wykresów - do wszystkich zaprezentowanych wyników trzeba dodać coś od siebie
- Brak dyskusji
- Błędnie zapisywane wyniki (informacja o niepewności)
- Styl: to jest praca naukowa
- przedstawia wyniki i wnioski z nich płynące
- nie jest to pamiętnik z prowadzenia badań
Latex - narzędzie do pisania prac
TeX i LaTeX
TeX jest programem komputerowym stworzonym przez Donalda E. Knutha. Jest przeznaczony do składu tekstów oraz wzorów matematycznych. Knuth rozpoczął prace nad TeX-em w 1977 . W postaci używanej obecnie TeX został udostępniony w roku 1982, i od tego czasu zmienił się tylko w niewielkim stopniu. LaTeX jest zestawem instrukcji (poleceń, makrodefinicji, makr) umożliwiających autorom złożenie i wydrukowanie ich prac na najwyższym poziomie typograficznym. Pierwsza wersje LaTeX-a opracował Leslie Lamport. Do formatowania dokumentu LaTeX wykorzystuje TeX-a.
Składanie wizualne i logiczne
WYSIWYG - autor interakcyjnie decyduje o wyglądzie graficznym dokumentu, w miarę dopisywania tekstu.
LaTeX – autor przede wszystkim ma myśleć o treści i strukturze logicznej dokumentu. Sposób sformatowania zadanej struktury logicznej jest opisany w systemie i w pierwszym przybliżeniu można o nim w ogóle nie myśleć.
Praca powinna być nie tyle dziełem sztuki ile dokumentem złożonym tak, aby czytelnikowi ułatwić przyswajanie i rozumienie treści.
Zalety LaTeXa
- LATEX zachęca autorów do tworzenia dokumentów o dobrze określonej strukturze.
- TEX – program formatujący używany przez LaTeX2e – jest bezpłatny i w najwyższym stopniu przenośny. Dzięki temu można działać na praktycznie każdej platformie systemowo-sprzętowej.
- Dostępne są gotowe, przygotowane przez zawodowców układy graficzne, dzięki zastosowaniu których dokumenty wyglądają „jak z drukarni”.
- Wygodnie składa się wzory matematyczne.
- Do rozpoczęcia pracy wystarczy poznać zaledwie kilkanaście łatwych do zrozumienia instrukcji, określających strukturę logiczna dokumentu. Nie trzeba zaprzątać sobie głowy formatowaniem dokumentu.
- Nawet takie elementy jak przypisy, odnośniki, spisy treści, spisy tabel, skorowidze, oraz spisy bibliograficzne przygotowuje się bardzo łatwo.
- Istnieje wiele bezpłatnych pakietów poszerzających typograficzne możliwości LaTeX-a. Przykładowo, dostępne są pakiety umożliwiające przygotowanie spisów bibliograficznych według ściśle określonych reguł, obowiązujących w różnych wydawnictwach.
Struktura pliku źródłowego
\documentclass{article}
\usepackage[MeX]{polski}
\usepackage[latin2]{inputenc}
\begin{document}
Małe jest piekne.
\end{document}
Co z tym plikiem zrobić?
Klasy dokumentów
- article
- artykuły, krótkie opracowania . . .
- report
- dłuższe opracowania, prace magisterskie i dysertacje doktorskie . . .
- book
- książki
- slides
- przezrocza
- letter
- listy
mamy też specjalnie przygotowany styl do prac licencjackich [Lic_tex_pliki.gz]
Hierarchia tekstu
Podzielenie dokumentu na rozdziały, podrozdziały, punkty itd. pomaga czytelnikom lepiej orientować się w tekście. W klasie article mamy do dyspozycji następujące instrukcje podziału hierarchicznego:
\section{...} \paragraph{...}
\subsection{...} \subparagraph{...}
\subsubsection{...} \appendix
W klasie report i book można użyć dwóch dodatkowych instrukcji:
\part{...} \chapter{...}
Przy pracy z długimi tekstami pomocne jest dzielenie tekstu na odrębne pliki i włączanie ich poleceniem \include{plik}
Środowiska
Wiele instrukcji to środowiska, mające postać:
\begin{nazwa}
tekst
\end{nazwa}
gdzie nazwa jest nazwa środowiska. Środowiska można zagnieżdżać jedne w drugich:
\begin{aaa}...
\begin{bbb}...
\end{bbb}...
\end{aaa}
Niedopuszczalnie jest natomiast „przeplatanie” środowisk:
\begin{aaa}...
\begin{bbb}...
\end{aaa}...
\end{bbb}
Środowiska do różnych celów
- Do wyliczeń mamy środowiska:
- itemize, enumerate i description
- Do tabelek: tabular
- Do wyrażeń matematycznych:
- equation, eqnarray
oraz
- $ ...$
- \[ \]
Numerowanie rysunków, równań, ...
Prace magisterskie zawierają często odniesienia do rysunków, tabel i innych fragmentów tekstu. Do wstawiania odsyłaczy LaTeX udostępnia następujące trzy instrukcje:
\label{etykieta}, \ref{etykieta} i \pageref{etykieta}
Argument etykieta jest ciągiem liter, cyfr lub znaków interpunkcyjnych. Nazwy etykiet ustala sam użytkownik. LaTeX zamienia \ref{etykieta} na numer tego rozdziału, punktu, rysunku, tabeli czy tez równania matematycznego, bezpośrednio za którym umieszczona została instrukcja \label zawierająca identyczna etykietę. Instrukcja \pageref{etykieta} działa identycznie jak \ref, z tym że wstawia numer strony, na której znajduje się element oznaczony etykieta.
Wstawianie rysunków i tabel
Rysunki
\begin{figure}[htb]
\centering
\epsfig{figure=plik.eps,angle=-90, width = \textwidth}
\caption{Podpis pod rysunkiem.} \label{fig:whole}
\end{figure}
Aby to zadziałało trzeba w preambule dopisać
\usepackage{graphicx}
\usepackage{epsfig}
Tabele
\begin{table}[htb]
\begin{tabular}{|r|l|} \hline
7C0 & heksadecymalnie \\
3700 & oktalnie \\
11111000000 & binarnie \\\hline
1984 & dziesietnie \\ \hline
\end{tabular}
\caption{Podpis pod tabelą.} \label{tab:cos_tam}
\end{table}
Przykładowa tabela może zaczynać się tak:
\begin{table}[!hbp] (domyślnie[tbp]).
- LaTeX umieszcza każdą wstawkę zgodnie ze specyfikacja autora.
- Jeżeli wstawki nie można umieścić na bieżącej stronie, to dołącza się ją albo do kolejki rysunków, albo do kolejki tabel.
- Po rozpoczęciu składania nowej strony LaTeX sprawdza, czy możną zapełnić cała stronę wstawkami czekającymi w kolejce; gdy nie jest to możliwe, pierwszą wstawkę z każdej kolejki traktuje w taki sposób, jak gdyby właśnie pojawiła się w tekście: LaTeX stara się ją umieścić zgodnie z wartościami parametru miejsce.
- Nowe wstawki są odpowiednio dołączane do kolejek. LaTeX dba o właściwy porządek wstawek każdego typu.
Źródła informacji i programów:
- Prosty tutorial „niezakrótkie wprowadzenie do systemu LaTeX”: http://www.fuw.edu.pl/~pablo/pracownia/lshort2e.pdf
- W linuxach dostępny jest zestaw narzędzi:
TeTeX, kile, xdvi, dvips
- Pod windowsami:
MiKTeX: http://www.miktex.org TeXnicCenter: http://www.toolscenter.org GhostScript i GsView: http://www.cs.wisc.edu/~ghost/
- Wieloplatformowe:
TeXMaker: http://www.xm1math.net/texmaker/