TI/Zagadnienia do przypomnienia przed egzaminem: Różnice pomiędzy wersjami

Z Brain-wiki
 
(Nie pokazano 55 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 +
<!--
 +
=Egzamin poprawkowy=
 +
odbędzie się ostatniego dnia sesji poprawkowej, w piątek 23 lutego o godzinie 10 w sali 1.40. Dla studentów FM, NI i Projektowania molekularnego i bioinformatyki warunkiem dopuszczenia do egzaminu poprawkowego będzie zaliczenie ćwiczeń. Osoby planujące udział w egzaminie poprawkowym proszę o uprzednie zgłoszenie przez email.
 +
 +
 +
[[Plik: TI2018.02histogram.png]]
 +
-->
 +
 
<!--Uaktualniane i dopasowywane do przerobionego materiału, akceptowane oficjalnie i publicznie jako przerobione podczas ostatnich wykładów. Poczynając od 13-14-go wykładu można i należy zgłaszać prośby o powtórzenia tematów ew. nie zrozumianych do końca.-->
 
<!--Uaktualniane i dopasowywane do przerobionego materiału, akceptowane oficjalnie i publicznie jako przerobione podczas ostatnich wykładów. Poczynając od 13-14-go wykładu można i należy zgłaszać prośby o powtórzenia tematów ew. nie zrozumianych do końca.-->
 +
<!--
 +
=EGZAMIN POPRAWKOWY (II termin)=
 +
odbędzie się w piątek 24 lutego o godzinie 15, sala 1.40, Pasteura 5. Mogą do niego przystąpić osoby, które pisemnie  (e-mail) zgłoszą do mnie taką intencję.  Dla przedmiotu  1100-1B02 dodatkowym warunkiem jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń.
 +
-->
 +
 
=EGZAMIN=
 
=EGZAMIN=
rozpocznie się o godzinie 10 w piątek 10 lutego w sali 0.03 w gmachu Wydziału przy ul. Pasteura 5 (por. http://www.fuw.edu.pl/~ppw/ipz/?m=exams)
+
Egzamin DLA OSÓB, KTÓRE ZALICZYŁY ĆWICZENIA, rozpocznie się '''w Auli 0.03 przy ul. Pasteura 5 w czwartek 2024.02.08 o godzinie 10'''. Przeprowadzony będzie w formie testu jednokrotnego wyboru: <math>N</math> = kilkadziesiąt pytań, każde z czterema odpowiedziami do wyboru, bez punktów ujemnych za błędne odpowiedzi. Ostateczne przeliczenie punktów na oceny będzie ustalone a posteriori na podstawie statystyki. Należy oczekiwać, że ocena dst wymagać będzie uzyskania więcej niż 50% poprawnych odpowiedzi <math>P_{\%}</math> po skorygowaniu procentu o wartość oczekiwaną odpowiedzi odpowiedzi losowych, czyli według wzoru:
 +
:<math>
 +
P_\% = \frac{p - N/4}{N - N/4}
 +
</math>
 +
gdzie <math>N</math> to całkowita liczba pytań w teście, <math>4</math> to liczba możliwych odpowiedzi w każdym z pytań, a <math>p</math> to liczba odpowiedzi zaznaczonych prawidłowo.
  
 +
* '''w trakcie egzaminu nie ma możliwości wyjścia z sali i powrotu.''' Bardzo proszę o odpowiednie przygotowanie kondycyjne i fizjologiczne
 
* nie ściągamy. To niemodne i passé, a przeprowadzenie egzaminu w przyjaznej atmosferze leży w Waszym interesie
 
* nie ściągamy. To niemodne i passé, a przeprowadzenie egzaminu w przyjaznej atmosferze leży w Waszym interesie
 
* osoby, które uczestniczyły intelektualnie w wykładzie (popartym obszernymi materiałami dostępnymi w Internecie) powinny napisać test w ok. godziny, ale "na zapas" gwarantujemy w sumie 90 minut od momentu rozdania testów.  
 
* osoby, które uczestniczyły intelektualnie w wykładzie (popartym obszernymi materiałami dostępnymi w Internecie) powinny napisać test w ok. godziny, ale "na zapas" gwarantujemy w sumie 90 minut od momentu rozdania testów.  
 
* dla zachowania przyjaznej atmosfery i oddalenia pokus nieetycznych zachowań, torby/teczki/ubrania nie pozostawione w szatni zostawiamy na podłodze na froncie sali w miejscu wskazanym przez Prowadzących, tak, że będziecie je mogli mieć na oku ale z daleka :-) Do ławki zabieramy ze sobą tylko długopis (lub dwa) oraz dowolne ID ze zdjęciem, które okazujemy na ew. prośbę Prowadzących (elegancko jest od razu położyć ID na brzegu ławki po podpisaniu testu)
 
* dla zachowania przyjaznej atmosfery i oddalenia pokus nieetycznych zachowań, torby/teczki/ubrania nie pozostawione w szatni zostawiamy na podłodze na froncie sali w miejscu wskazanym przez Prowadzących, tak, że będziecie je mogli mieć na oku ale z daleka :-) Do ławki zabieramy ze sobą tylko długopis (lub dwa) oraz dowolne ID ze zdjęciem, które okazujemy na ew. prośbę Prowadzących (elegancko jest od razu położyć ID na brzegu ławki po podpisaniu testu)
 
* w ławkach siadamy, zajmując dostępną przestrzeń możliwie równomiernie według wskazań Prowadzących, poczynając od pierwszych ławek
 
* w ławkach siadamy, zajmując dostępną przestrzeń możliwie równomiernie według wskazań Prowadzących, poczynając od pierwszych ławek
* nie jest dopuszczalny kontakt z urządzeniami komunikacyjnymi i/lub elektronicznymi. Jeśli ktoś oczekuje pilnego telefonu w czasie egzaminu, powinien ten fakt zgłosić Prowadzącym _przed_ rozpoczęciem egzaminu. W pozostałych wypadkach telefony (po wyciszeniu) itp. urządzenia potencjalnie komunikacyjne i elektroniczne pozostawiamy w torbach lub kieszeniach i nie wyjmujemy w czasie egzaminu
+
* nie jest dopuszczalny kontakt z urządzeniami komunikacyjnymi i/lub elektronicznymi. Jeśli ktoś oczekuje wyjątkowo pilnego telefonu w czasie egzaminu, powinien ten fakt zgłosić Prowadzącym _przed_ rozpoczęciem egzaminu. W pozostałych wypadkach telefony (po wyciszeniu) itp. urządzenia potencjalnie komunikacyjne i elektroniczne pozostawiamy w torbach lub kieszeniach i nie wyjmujemy w czasie egzaminu
* nie wychodzimy w trakcie egzaminu, tj. przed wyjściem oddajemy kartki bez możliwości dalszego pisania
 
 
* do wykonania nielicznych, zgrubnych i szacunkowych wyliczeń, wskazanych w najwyżej kilku z pytań, wystarczy głowa, ew. długopis
 
* do wykonania nielicznych, zgrubnych i szacunkowych wyliczeń, wskazanych w najwyżej kilku z pytań, wystarczy głowa, ew. długopis
 
* odpowiedzi na pytania będziecie wpisywać "na czysto" w odp tabelce przed samym oddaniem testu, strony z pytaniami można pomazać
 
* odpowiedzi na pytania będziecie wpisywać "na czysto" w odp tabelce przed samym oddaniem testu, strony z pytaniami można pomazać
* oddajemy kompletne arkusze, nie jest dozwolone robienie kopii "na pamiątkę".
+
* oddajemy kompletne arkusze
 +
* nie jest dozwolone robienie kopii w żadnej postaci ani notatek poza kartkami, które oddajemy
 +
* ''jeszcze raz'': nie wychodzimy w trakcie egzaminu, tj. przed wyjściem oddajemy arkusze bez możliwości dalszego pisania.
  
Życzę jak najlepszych wyników -- dla osób, które korzystały z wykładu, nie będzie to problemem.
+
Ocena końcowa z przedmiotu składa się z oceny z ćwiczeń, oraz z oceny z egzaminu testowego kończącego wykład, w proporcji 3:2 — z tym, że '''obie te oceny cząstkowe muszą być pozytywne''' aby ocena z całości była pozytywna.
  
==Zagadnienia do powtórzenia przed egzaminem==
+
Życzę jak najlepszych wyników — dla osób, które korzystały z wykładu, nie będzie to problemem.
# Dlaczego i gdzie korzystamy z technologii cyfrowych? Czy są prostsze, dokładniesze, czy tańsze od analogowych? Sumy kontrolne i kopie/przesył danych cyfrowych.
+
 
 +
 
 +
==Przykładowe zagadnienia do powtórzenia przed egzaminem==
 +
# Dlaczego i gdzie korzystamy z technologii cyfrowych? Czy są prostsze, dokładniesze, czy tańsze od analogowych? Sumy kontrolne i kopie/przesył danych cyfrowych.  
 +
# Rola systemu operacyjnego. Systemy plików (filesystems, np. FAT). Czy skasowany plik można odzyskać?
 +
# Drzewo katalogów,  ścieżka (w Uniksie i Windows) i URL. Unikalność URL i nazwy pliku.
 +
# ASCII, ISO 8859-2, UNICODE, UTF-8. Jak kodujemy znaki diakrytyczne różnych języków?
 
# Formaty plików graficznych i kodowanie kolorów. Grafika rastrowa (bitmapy) i wektorowa (obiektowa) - różnice. Jak widzi krawędzie aparat fotograficzny, a jak oko? Czy ze skanu komputer odczyta tekst?
 
# Formaty plików graficznych i kodowanie kolorów. Grafika rastrowa (bitmapy) i wektorowa (obiektowa) - różnice. Jak widzi krawędzie aparat fotograficzny, a jak oko? Czy ze skanu komputer odczyta tekst?
 +
# Bity, bajty, kilo, mega... Na przykład: kompresja wideo — ile mniej więcej miejsca zajęłaby sekunda wideo bez kompresji (dla uproszczenia przyjmijmy rozmiar jednej klatki 100x100 pikseli)?  Ile pamięci zajmie tysiąc słów po 10 liter w ASCII?
 
# Kompresja bezstratna i stratna. Do jakich plików które algorytmy (zip, jpg, mp3, DivX..)? Kompresja JPEG: zalety i wady.
 
# Kompresja bezstratna i stratna. Do jakich plików które algorytmy (zip, jpg, mp3, DivX..)? Kompresja JPEG: zalety i wady.
# Bity, bajty, kilo, mega...
+
# Formaty ODF, Microsoft Office i PDF którego wypada używać zależnie od sytuacji. Znaczenie otwartości formatów.
#* Kompresja wideo: ile mniej więcej miejsca zajęłaby sekunda wideo bez kompresji (dla uproszczenia przyjmijmy rozmiar jednej klatki 100x100 pikseli)?
 
#*Ile pamięci zajmie tysiąc słów po 10 liter w ASCII?
 
# Rola systemu operacyjnego. Systemy plików (filesystems, np. FAT). Czy skasowany plik można odzyskać?
 
# ASCII, ISO 8859-2, UNICODE, UTF-8. Jak kodujemy znaki diakrytyczne różnych języków?
 
# Formaty ODF, Microsoft Office i PDF -- którego wypada używać zależnie od sytuacji. Znaczenie otwartości formatów.
 
 
# Skąd się biorą programy: algorytm, kod źródłowy, program wykonywalny. Kompatybilność.
 
# Skąd się biorą programy: algorytm, kod źródłowy, program wykonywalny. Kompatybilność.
# Bazy danych: po co nam indeks? Na ile indeks przyspiesza przeszukiwanie? Szybkość przeszukiwania listy uporządkowanej.
+
# Licencje komercyjne i GPL. Prawa autorskie. Jakie materiały mogę umieścić na swojej stronie WWW?  
# TCP/IP czyli techniczny standard Internetu: skąd się wziął i co z tego wynika? Droga pakietów w Internecie. Bezpieczeństwo. Adres IP: struktura i ograniczenia IPv4. Adresy publiczne i prywatne. Skąd się wzięła względna anonimowość w Internecie - i na ile względna? NAT. IPv4 a IPv6.
+
# TCP/IP czyli techniczny standard Internetu: skąd się wziął i co z tego wynika? Droga pakietów w Internecie. Bezpieczeństwo. Adres IP: struktura i ograniczenia IPv4. Adresy publiczne i prywatne. Skąd się wzięła względna anonimowość w Internecie, i na ile jest względna? NAT. IPv4 a IPv6.
 +
# Czy każdy komputer podłączony do Internetu musi mieć własny numer IP? Co się dzieje od momentu wpisania adresu w przeglądarce do wyświetlenia strony WWW?
 
# HTTP i HTML. WWW jako część Internetu
 
# HTTP i HTML. WWW jako część Internetu
# Czy każdy komputer podłączony do Internetu musi mieć własny numer IP? Co się dzieje od momentu wpisania adresu w przeglądarce do wyświetlenia strony WWW?
 
 
# DNS. Czy mogę mieć własną domenę, o dowolnej nazwie?  
 
# DNS. Czy mogę mieć własną domenę, o dowolnej nazwie?  
# Drzewo katalogów,  ścieżka (w Uniksie i Windows) i URL. Unikalność URL i nazwy pliku.
+
# Co się dzieje od momentu wpisania zapytania w wyszukiwarce do wyświetlenia wyników? Co tak naprawdę przeszukuje google?  
# Co się dzieje od momentu wpisania zapytania w wyszukiwarce do wyświetlenia wyników? Co tak naprawdę przeszukuje google? Monopol wyszukiwarek.
 
# POP3/IMAP i WebMail, różnice. Pola adresowe (Do, Dw, Udw), potwierdzenie doręczenia. Kto może przeczytać moje emaile? Ochrona przed spamem.
 
 
# Kryptografia klucza publicznego: jak używamy kluczy publicznych i prywatnych. Podpis elektroniczny.
 
# Kryptografia klucza publicznego: jak używamy kluczy publicznych i prywatnych. Podpis elektroniczny.
 
# Połączenia przez SSL i certyfikaty. Internetowi notariusze. Czy "zamknięta kłódka" to całkowita gwarancja bezpieczeństwa?
 
# Połączenia przez SSL i certyfikaty. Internetowi notariusze. Czy "zamknięta kłódka" to całkowita gwarancja bezpieczeństwa?
# Licencje komercyjne i GPL. Czy mogę w domu zainstalować MS Office lub Open Office czy Office Libre używane w pracy lub na uczelni?
+
# Bazy danych: po co nam indeks? Na ile indeks przyspiesza przeszukiwanie? Szybkość przeszukiwania listy uporządkowanej.
# Prawa autorskie. Jakie materiały mogę umieścić na swojej stronie WWW?  
+
# Funkcja skrótu (haszująca) — szyfrowanie haseł, blockchain, bitcoin
<!--
+
# Tzw. "sztuczna inteligencja"
# Interfejsy mózg-komputer - czym są i jak działają.
+
# Wirusy, keyloggery, moc haseł. Czy brak zabezpieczeń i aktualizacji systemu to tylko moja sprawa? Ataki DDoS.
 +
<!-- # Interfejsy mózg-komputer
 +
# POP3/IMAP i WebMail, różnice. Pola adresowe (Do, Dw, Udw), potwierdzenie doręczenia. Kto może przeczytać moje emaile?
 
-->
 
-->
  
 
+
<!--
 
===english version of the above:===
 
===english version of the above:===
 
# Why and where are we using digital technologies? Are they simpler, more accurate or cheaper than analog? Checksums and copying/transfer of digital data
 
# Why and where are we using digital technologies? Are they simpler, more accurate or cheaper than analog? Checksums and copying/transfer of digital data
Linia 65: Linia 86:
 
# Commercial software licenses and GPL. Can I install at home MS Office or Office Libre used legally at work or at the University?
 
# Commercial software licenses and GPL. Can I install at home MS Office or Office Libre used legally at work or at the University?
 
# Intelectual Property. What can I put on my WWW page?
 
# Intelectual Property. What can I put on my WWW page?
# Brain-Computer interfaces: what they are and how they work.
+
-->
 
+
<!--
==Organizacja egzaminu==
 
 
 
Egzamin odbędzie się w formie testu jednokrotnego wyboru: kilkadziesiąt pytań, każde z czterema odpowiedziami do wyboru, bez punktów ujemnych za błędne odpowiedzi. Ostateczne przeliczenie punktów na oceny, jednakowe dla wszystkich, będzie ustalone a posteriori na podstawie statystyki.
 
 
 
 
===Zaliczenie i oceny===
 
===Zaliczenie i oceny===
 
Studenci FM, NI i Projektowania molekularnego i bioinformatyki otrzymują wspólną ocenę za wykład i ćwiczenia, będącą wypadkową oceny (punktacji) z wykładu i ćwiczeń. Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń jest również warunkiem przystąpienia do ew. egzaminu poprawkowego.
 
Studenci FM, NI i Projektowania molekularnego i bioinformatyki otrzymują wspólną ocenę za wykład i ćwiczenia, będącą wypadkową oceny (punktacji) z wykładu i ćwiczeń. Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń jest również warunkiem przystąpienia do ew. egzaminu poprawkowego.
  
Studenci Biofizyki molekularnej i mają z ćwiczeń osobną ocenę, ocena z egzaminu jest oceną końcową.
+
Studenci Biofizyki molekularnej i Optometrii/ESOO mają z ćwiczeń ocenę osobną, ocena z egzaminu jest oceną końcową.
 
+
-->
==Wyniki egzaminu pisemnego (teoria) 2017.02.10==
 
 
 
Dla studentów uczęszczających na ćwiczenia z Pythona, poniższe oceny są czastkowe: do zaliczenia przedmiotu konieczne jest zaliczenie ćwiczeń, a ocena końcowa będzie wypadkową (ocen/punktów) z wagą proporcjonalną do liczby godzin.
 
 
 
W kolumnie "% kor." procent prawidłowych odpowiedzi skorygowany do sytuacji, w której za odpowiedzi błędne nie ma punktów ujemnych -- korekta polega na odjęciu wartości oczekiwanej odpowiedzi losowych (50/4) i podzieleniu przez (50 - 50/4). Zalicza 50%.
 
 
 
<pre>indeks pkt % kor. ocena
 
383301 33 54,7% 3
 
383344
 
358252 33 54,7% 3
 
374722
 
383351
 
383249 41 76,0% 4
 
374702
 
383882 31 49,3% 3
 
373928
 
382358 49 97,3% 5
 
383336 35 60,0% 3
 
383884
 
383896
 
370626
 
383898 42 78,7% 4
 
384215
 
346170 39 70,7% 3,5
 
383325
 
383381 36 62,7% 3
 
358323 42 78,7% 4
 
374226
 
383331 47 92,0% 5
 
372393 35 60,0% 3
 
382395 39 70,7% 3,5
 
384419
 
374760 37 65,3% 3
 
382443 47 92,0% 5
 
359080
 
383488 31 49,3% 3
 
372202 39 70,7% 3,5
 
383365 36 62,7% 3
 
383251 38 68,0% 3,5
 
372777 41 76,0% 4
 
383253 40 73,3% 3,5
 
374888 32 52,0% 3
 
383288 42 78,7% 4
 
382440 41 76,0% 4
 
362873 30 46,7%
 
384416 39 70,7% 3,5
 
322230 35 60,0% 3
 
372860
 
383902 40 73,3% 3,5
 
383887
 
383375 33 54,7% 3
 
370617 38 68,0% 3,5
 
382275
 
373218 42 78,7% 4
 
382407 37 65,3% 3
 
382386
 
382428
 
382319
 
 
382259 40 73,3% 3,5
 
389939 37 65,3% 3
 
382253 36 62,7% 3
 
383186 37 65,3% 3
 
383203
 
251701 38 68,0% 3,5
 
382239 33 54,7% 3
 
383215 31 49,3% 3
 
383229 40 73,3% 3,5
 
384421 31 49,3% 3
 
382246 42 78,7% 4
 
384210
 
383885 32 52,0% 3
 
383209 43 81,3% 4,5
 
383232 31 49,3% 3
 
386247 44 84,0% 4,5
 
374763
 
373391
 
382249 41 76,0% 4
 
</pre>
 

Aktualna wersja na dzień 20:30, 8 lut 2024


EGZAMIN

Egzamin DLA OSÓB, KTÓRE ZALICZYŁY ĆWICZENIA, rozpocznie się w Auli 0.03 przy ul. Pasteura 5 w czwartek 2024.02.08 o godzinie 10. Przeprowadzony będzie w formie testu jednokrotnego wyboru: [math]N[/math] = kilkadziesiąt pytań, każde z czterema odpowiedziami do wyboru, bez punktów ujemnych za błędne odpowiedzi. Ostateczne przeliczenie punktów na oceny będzie ustalone a posteriori na podstawie statystyki. Należy oczekiwać, że ocena dst wymagać będzie uzyskania więcej niż 50% poprawnych odpowiedzi [math]P_{\%}[/math] po skorygowaniu procentu o wartość oczekiwaną odpowiedzi odpowiedzi losowych, czyli według wzoru:

[math] P_\% = \frac{p - N/4}{N - N/4} [/math]

gdzie [math]N[/math] to całkowita liczba pytań w teście, [math]4[/math] to liczba możliwych odpowiedzi w każdym z pytań, a [math]p[/math] to liczba odpowiedzi zaznaczonych prawidłowo.

  • w trakcie egzaminu nie ma możliwości wyjścia z sali i powrotu. Bardzo proszę o odpowiednie przygotowanie kondycyjne i fizjologiczne
  • nie ściągamy. To niemodne i passé, a przeprowadzenie egzaminu w przyjaznej atmosferze leży w Waszym interesie
  • osoby, które uczestniczyły intelektualnie w wykładzie (popartym obszernymi materiałami dostępnymi w Internecie) powinny napisać test w ok. godziny, ale "na zapas" gwarantujemy w sumie 90 minut od momentu rozdania testów.
  • dla zachowania przyjaznej atmosfery i oddalenia pokus nieetycznych zachowań, torby/teczki/ubrania nie pozostawione w szatni zostawiamy na podłodze na froncie sali w miejscu wskazanym przez Prowadzących, tak, że będziecie je mogli mieć na oku ale z daleka :-) Do ławki zabieramy ze sobą tylko długopis (lub dwa) oraz dowolne ID ze zdjęciem, które okazujemy na ew. prośbę Prowadzących (elegancko jest od razu położyć ID na brzegu ławki po podpisaniu testu)
  • w ławkach siadamy, zajmując dostępną przestrzeń możliwie równomiernie według wskazań Prowadzących, poczynając od pierwszych ławek
  • nie jest dopuszczalny kontakt z urządzeniami komunikacyjnymi i/lub elektronicznymi. Jeśli ktoś oczekuje wyjątkowo pilnego telefonu w czasie egzaminu, powinien ten fakt zgłosić Prowadzącym _przed_ rozpoczęciem egzaminu. W pozostałych wypadkach telefony (po wyciszeniu) itp. urządzenia potencjalnie komunikacyjne i elektroniczne pozostawiamy w torbach lub kieszeniach i nie wyjmujemy w czasie egzaminu
  • do wykonania nielicznych, zgrubnych i szacunkowych wyliczeń, wskazanych w najwyżej kilku z pytań, wystarczy głowa, ew. długopis
  • odpowiedzi na pytania będziecie wpisywać "na czysto" w odp tabelce przed samym oddaniem testu, strony z pytaniami można pomazać
  • oddajemy kompletne arkusze
  • nie jest dozwolone robienie kopii w żadnej postaci ani notatek poza kartkami, które oddajemy
  • jeszcze raz: nie wychodzimy w trakcie egzaminu, tj. przed wyjściem oddajemy arkusze bez możliwości dalszego pisania.

Ocena końcowa z przedmiotu składa się z oceny z ćwiczeń, oraz z oceny z egzaminu testowego kończącego wykład, w proporcji 3:2 — z tym, że obie te oceny cząstkowe muszą być pozytywne aby ocena z całości była pozytywna.

Życzę jak najlepszych wyników — dla osób, które korzystały z wykładu, nie będzie to problemem.


Przykładowe zagadnienia do powtórzenia przed egzaminem

  1. Dlaczego i gdzie korzystamy z technologii cyfrowych? Czy są prostsze, dokładniesze, czy tańsze od analogowych? Sumy kontrolne i kopie/przesył danych cyfrowych.
  2. Rola systemu operacyjnego. Systemy plików (filesystems, np. FAT). Czy skasowany plik można odzyskać?
  3. Drzewo katalogów, ścieżka (w Uniksie i Windows) i URL. Unikalność URL i nazwy pliku.
  4. ASCII, ISO 8859-2, UNICODE, UTF-8. Jak kodujemy znaki diakrytyczne różnych języków?
  5. Formaty plików graficznych i kodowanie kolorów. Grafika rastrowa (bitmapy) i wektorowa (obiektowa) - różnice. Jak widzi krawędzie aparat fotograficzny, a jak oko? Czy ze skanu komputer odczyta tekst?
  6. Bity, bajty, kilo, mega... Na przykład: kompresja wideo — ile mniej więcej miejsca zajęłaby sekunda wideo bez kompresji (dla uproszczenia przyjmijmy rozmiar jednej klatki 100x100 pikseli)? Ile pamięci zajmie tysiąc słów po 10 liter w ASCII?
  7. Kompresja bezstratna i stratna. Do jakich plików które algorytmy (zip, jpg, mp3, DivX..)? Kompresja JPEG: zalety i wady.
  8. Formaty ODF, Microsoft Office i PDF — którego wypada używać zależnie od sytuacji. Znaczenie otwartości formatów.
  9. Skąd się biorą programy: algorytm, kod źródłowy, program wykonywalny. Kompatybilność.
  10. Licencje komercyjne i GPL. Prawa autorskie. Jakie materiały mogę umieścić na swojej stronie WWW?
  11. TCP/IP czyli techniczny standard Internetu: skąd się wziął i co z tego wynika? Droga pakietów w Internecie. Bezpieczeństwo. Adres IP: struktura i ograniczenia IPv4. Adresy publiczne i prywatne. Skąd się wzięła względna anonimowość w Internecie, i na ile jest względna? NAT. IPv4 a IPv6.
  12. Czy każdy komputer podłączony do Internetu musi mieć własny numer IP? Co się dzieje od momentu wpisania adresu w przeglądarce do wyświetlenia strony WWW?
  13. HTTP i HTML. WWW jako część Internetu
  14. DNS. Czy mogę mieć własną domenę, o dowolnej nazwie?
  15. Co się dzieje od momentu wpisania zapytania w wyszukiwarce do wyświetlenia wyników? Co tak naprawdę przeszukuje google?
  16. Kryptografia klucza publicznego: jak używamy kluczy publicznych i prywatnych. Podpis elektroniczny.
  17. Połączenia przez SSL i certyfikaty. Internetowi notariusze. Czy "zamknięta kłódka" to całkowita gwarancja bezpieczeństwa?
  18. Bazy danych: po co nam indeks? Na ile indeks przyspiesza przeszukiwanie? Szybkość przeszukiwania listy uporządkowanej.
  19. Funkcja skrótu (haszująca) — szyfrowanie haseł, blockchain, bitcoin
  20. Tzw. "sztuczna inteligencja"
  21. Wirusy, keyloggery, moc haseł. Czy brak zabezpieczeń i aktualizacji systemu to tylko moja sprawa? Ataki DDoS.