Ćwiczenia 1.1: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 59: | Linia 59: | ||
==Iloczyn skalarny== | ==Iloczyn skalarny== | ||
+ | Iloczyn skalarny liczymy mnożąc przez sibie odpowiadające sobie współrzędne i dodając powstałe iloczyny: | ||
+ | |||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |- | ||
+ | | x1 | ||
+ | | -2 | ||
+ | | -2 | ||
+ | | 2 | ||
+ | | -1 | ||
+ | | -2 | ||
+ | |- | ||
+ | | x2 | ||
+ | | -1 | ||
+ | | -1 | ||
+ | | 1 | ||
+ | | 1 | ||
+ | | 0 | ||
+ | |- | ||
+ | | * | ||
+ | | 2 | ||
+ | | 2 | ||
+ | | 2 | ||
+ | | -1 | ||
+ | | 0 | ||
+ | |} | ||
+ | |||
==Iloczyn skalarny jako miara podobieństwa== | ==Iloczyn skalarny jako miara podobieństwa== |
Wersja z 18:34, 9 paź 2016
Spis treści
Sygnał jako wekotr
Jak to rozumieć?
W najprostszej wersji znanej ze szkoły wektory rozumiane są tak jak na tym rysunku:
Koncepcje wektora można uogólnić i rozumieć go jako uporządkowany ciąg liczb, czyli współrzędnych wektora:
Łatwo sobie wyobrazić, że tą koncepcję można uogólnić na dowolną liczbę współrzędnych (wymiarów). Wtedy trudniej jest przedstawić go w postaci strzałki, ale możemy przedstawić go np. tak, że kolejne współrzędne rysyjemy jako punkty na dwuwymiarowej płaszczyźnie (nr współrzędnej, wartość współrzędnej):
import pylab as py
import numpy as np
A = np.array([2,3])
py.subplot(2,1,1)
py.plot(A,'o')
py.xlim([-0.1, 1.1])
py.ylim([0,3.1])
py.ylabel('Wartość')
py.subplot(2,1,2)
py.stem(A)
py.xlim([-0.1, 1.1])
py.ylim([0,3.1])
py.ylabel('Wartość')
py.xlabel('Nr. próbki')
py.show()
Widać, że taka reprezentacja świetnie nadaje się do przedstawiania sygnałów dyskretnych (Sygnały ciągłe można rozumieć jako wektory w nieskończenie wymiarowej przestrzeni).
Polecenie
Przedstaw wektor [0,0,1,1,1,0,0,0,1,1,1,0,0)
Dodawanie sygnałów
Wektory dodajemy sumując wartości odpowiadających sobie współrzędnych np.:
(0,1) + (1,0) = (1,1)
Tak samododajemy sygnały: punkt po punkcie.
Proszę:
- dodać sygnały:
- x1 = (1,2,2,1,3,2,1)
- x2 = (2,1,2,1,2,1,2)
- wypisać wynik i zilustrować za pomocą subplotów i funkcji stem
- wygenerowa dwa sygnały sin próbkowane 1000Hz, o czasie trwania 1s, i częstościach odpowiednio 10 i 20 Hz
- zilustruj oba sygnały i wynik ich dodawania
Mnożenie przez liczbę
Mnożenie wektora przez liczbę (skalar) robimy mnożąc kazdą ze współrzędnych przez tą liczbę, np.: 5*(1, 2) = (5, 10). Analogicznie mnożenie sygnału przez liczbę polega na pomnożeniu wartości każdej próbki przez tę liczbę.
- przedstaw przemnożenie sygnału [math]\sin(2 \pi 10 t)[/math] przez 5.
Iloczyn skalarny
Iloczyn skalarny liczymy mnożąc przez sibie odpowiadające sobie współrzędne i dodając powstałe iloczyny:
x1 | -2 | -2 | 2 | -1 | -2 |
x2 | -1 | -1 | 1 | 1 | 0 |
* | 2 | 2 | 2 | -1 | 0 |