Pracownia EEG - nowy program
Spis treści
Pracownia EEG - nowy program
Terminy
Zajęcia odbywają się w sali 4.59 w budynku Pasteura 5.
- we wtorki w godz. 10:30 - 13:45
- w środy w godz. 13:15 - 16:30
Uwaga: ze względu na godziny dziekańskie w dniu 04.10.2022 zajęcia z Pracowni EEG zaczniemy w środę 05.10.2022.
Materiały
- EEG spoczynkowe, artefakty
- Własności EEG spoczynkowego: funkcja autokorelacji i widmo
- Potencjały wywołane
- SSVEP
- Widmowa analiza parametryczna
- Wprowadzenie do metod czas-częstość
- Synchronizacja i desynchronizacja sygnału EEG związana z bodźcem
Autorzy: dr hab. Maciej Kamiński, dr Rafał Kuś, dr hab. Jarosław Żygierewicz
Zasady zaliczenia pracowni
Materiał zajęć jest podzielony na bloki tematyczne. W każdym bloku studenci mają do wykonania zestaw ćwiczeń. Zaliczenie bloku ma dwa elementy:
- prezentacja - każda osoba z grupy przygotowuje prezentację dotyczącą jednego zagadnienia losowanego spośród występujących w danym bloku tematycznym.
- raport - krótki opis wykonanego ćwiczenia przygotowany według załączonego wzorca. Każda osoba opisuje ćwiczenie, które wcześniej prezentowała. Termin złożenia raportu jest do tygodnia po prezentacji.
Terminy prezentacji
Prezentacje z pierwszej części ćwiczeń odbędą się na zajęciach we wtorek 14.11.2023 i w środę 22.11.2023.
Zagadnienia do omówienia:
- Charakterystyka artefaktów w sygnale EEG.
- Funkcja autokowariancji i autokorelacji dla sygnałów z oczu otwartych i zamkniętych, omówienie różnic między nimi. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach.
- Korelacje wzajemne dla sygnałów z oczu otwartych i zamkniętych, omówienie różnic między nimi. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach.
- Omówienie statystyki służącej do oceny istotności korelacji, wyniki.
- Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 0-40 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego.
- Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 8-12 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego.
- Omówienie zadania 5.
Prezentacje z drugiej części ćwiczeń będą polegały na wybraniu do omówienia przez każdą osobę jednego tematu z części symulacyjnej i części eksperymentalnej.
Zagadnienia do części symulacyjnej:
- Uśrednianie w modelu addytywnym: sygnał + szum.
- Uśrednianie w modelu addytywnym: sygnał + szum + niezależna czynność rytmiczna.
- Uśrednianie w modelu z resetem fazy.
- Uśrednianie potencjału z fluktuacją latencji.
- Wpływ filtrów.
Zagadnienia do części eksperymentalnej:
- Zależność załamków potencjałów wzrokowych od intensywności bodźca.
- Zależność późnych załamków od uwagi.
Wskazówki dotyczące przygotowania raportu
Raport przygotowujemy w środowisku LaTex, korzystając z podanego tutaj wzorca.
Wskazówki dotyczące przygotowania prezentacji
- Wyniki ćwiczeń przedstawiamy w postaci prezentacji komputerowej (OpenOffice, PowerPoint, LibreOffice, Acrobat, itp.); czas trwania — maksymalnie 15 minut.
- Należy uwzględnić wyniki uzyskane w ćwiczeniach wskazanych przez prowadzących.
- Należy zadbać o prawidłową postać wykresów, w tym w szczególności:
- obecność opisów osi (w miarę możliwości);
- spójne zakresy osi i skalowanie wykresów;
- właściwy dobór skali (tak, aby uwidocznić najważniejsze rzeczy);
- obecność tytułów i innych podpisów ułatwiających zrozumienie prezentowanych treści.
- Prezentacja wyników powinna uwzględniać:
- przypomnienie co było liczone (i jak, jeśli trzeba);
- na co należy zwrócić uwagę w prezentowanych wynikach;
- interpretację wykresów.
Część z tych informacji można dołożyć do rysunków w postaci krótkich wyjaśnień.
- Ocenie podlegają:
- kompletność prezentacji;
- czytelność prezentowanych wielkości i zjawisk;
- merytoryczna poprawność wypowiedzi.
- Każdy z powyższych elementów prezentacji będzie oceniany w 10-punktowej skali. Punkty zebrane w ciągu semestru będą przekładać się na ocenę końcową.
- Wyniki dodatkowe, ponadprogramowe, są mile widziane i mogą skutkować lepszą oceną.