Pracownia EEG 2/Wprowadzenie do Psychopy
Pracownia EEG 2 / Wprowadzenie do Psychopy
Spis treści
Dlaczego Psychopy
W badaniach fizjologicznych i psychologicznych bardzo często wykorzystujemy różnego rodzaju procedury, w trakcie których prezentowane są badanego różne bodźce, bądź proszony jest o wykonanie różnych aktywności w odpowiedzi na polecenie bądź prezentowany bodziec. Do przygotowania takiej procedury wykorzystywane są dedykowane programy, które umożliwiają łatwe i precyzyjne przygotowanie takiej procedury. Ich największą zaletą jest precyzyjna kontrola czasu prezentacji bodźca i rejestracji reakcji badanego. Dzięki temu możemy monitorować aktywność badanego i ograniczać błąd pomiaru wynikający z opóźnień systemu. Jednym z takich programów jest Psychopy - [1]. Jest to program rozwijany na Uniwersytecie w Nottingham w języku python na licencji GPL3.
Jak zbudować eksperyment
Gdzie przygotowujemy eksperyment
Psychopy daje możliwość przygotowania procedury w klikalnym 'Builderze' bądź bezpośrednio w kodzie w Pythonie. Eksperyment przygotowany w Builderze możemy skompilować do kody pythonowego i tam wprowadzać modyfikacje. Możemy również użyć narzędzia 'Code' i w Builderze dodać fragmenty kodu pythonowego.
Routine
W Psychopy podstawową jednostką, z jakiej będziemy budować eksperyment jest 'Routine'. Jest co cegiełka, w ramach której mogą być prezentowane bodźce, wyświetlane instrukcje, rejestrowane reakcje badanego.
W ramach każdej z Routine możemy umieszczać narzędzie do prezentacji bodźców tekstowych (np. słów, instrukcji), obrazków, dźwięków, filmów itd. Możemy też rejestrować relacje badanego za pomocą np. klawiatury, myszki bądź niektórych padów.
Każde z takich narzędzi ma szereg parametrów, które można modyfikować: np. czas rozpoczęcia i zakończenia prezentacji, charakterystykę danego bodźca, np. wielkość, przejrzystość, położenie i orientację na ekranie. Dodatkowo, w wersji Psychopy dostępnej w ZFB (rozwijana jest własna gałąź Psychopy) jest możliwość wysyłania znaczników do sygnału EEG, który rejestrowany jest w SVAROGU.
Pętle
Jeżeli prezentację danego bodźca chcemy wielokrotnie potworzyć możemy skorzystać z pętli, w których możemy umieścić pojedynczą Routine bądź całą ich sekwencję. W ramach pętli możemy definiować zmienne, w ramach których, w każdej kolejnej próbie będzie ona przyjmować inną wartość. W ten sposób możemy prezentować na ekranie różne słowa lub obrazki. Mamy do dyspozycji również kilka opcji porządku prezentacji bodźców w ramach takiej pętli. Mogą być one pokazywane kolejno (wg. kolejności wartości zmiennej), mogą być losowane bez i ze zwracaniem. Możemy również prezentować podczas eksperymentu tylko podzbiór wartości danej zmiennej.